with the NAC Orchestra
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In-person event
Our Playlist Series features a “mix tape” of love letters to the music beloved by your favourite classical artists. Tonight’s Playlist picks are selected by our very own Zachary Bond. Have you ever wondered what music inspires the performers that you love? The songs, the composers, the feelings? Our ongoing Playlist Series answers your burning questions with a live-in-concert “mix tape,” curated and shared by some of the finest classical performers at work...
Southam Hall,1 Elgin Street,Ottawa,CanadaApril 2025
8:00pm
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Have you ever wondered what music inspires the performers that you love? The songs, the composers, the feelings? Our ongoing Playlist Series answers your burning questions with a live-in-concert “mix tape,” curated and shared by some of the finest classical performers at work today.
The NAC Orchestra’s own Principal Bass Trombonist Zachary Bond will craft tonight’s playlist adventure. A passionate educator with a wealth of experience and expertise, his selections are sure to be inspiring and intriguing. Stay tuned to hear more about the music—and the stories behind the pieces—that inspires Zack.
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Xian Zhang is currently in her sixth season as Music Director of the New Jersey Symphony Orchestra. Since taking up this position, she has commissioned works from such composers as Thomas Adès, Daniel Bernard Roumain, Qigang Chen, Christopher Rouse, Vivian Li, Gary Morgan, Christian McBride, and Paquito D’Rivera. She is responsible for introducing an annual Lunar New Year Celebration concert to the orchestra and will remain at the helm of the orchestra through and beyond their 100th anniversary in 2022.
The acclaim she has been receiving for her work in New Jersey has resulted in a strong North American career, with upcoming engagements which include returns to San Francisco Symphony, Los Angeles Philharmonic, Philadelphia, Detroit New World, Minnesota, Montreal, NAC Ottawa, and Toronto Symphony orchestras. Lauded by Steven Smith in The New York Times as a “virtual-concert jet-setter”, she has been championing works by Nokuthula Ngwenyama, Tyshawn Sorey, and William Grant Still.
Xian Zhang holds the positions of Principal Guest Conductor of Melbourne Symphony Orchestra and Conductor Emeritus of Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, following a hugely successful period from 2009–2016 as Music Director. She has previously served as Principal Guest Conductor of the BBC National Orchestra & Chorus of Wales and was the first female conductor to hold a titled role with a BBC orchestra. In 2002, she won first prize in the Maazel-Vilar Conductor's Competition. She was appointed New York Philharmonic’s Assistant Conductor in 2002, subsequently becoming their Associate Conductor and the first holder of the Arturo Toscanini Chair.
Xian Zhang en est à sa sixième saison en tant que directrice musicale de l’Orchestre symphonique du New Jersey. Depuis son entrée en piste, elle a commandé des pièces de compositeurs comme Thomas Adès, Daniel Bernard Roumain, Qigang Chen, Christopher Rouse, Vivian Li, Gary Morgan, Christian McBride et Paquito D’Rivera. On lui doit d’ailleurs la création d’un concert annuel de célébration du Nouvel An lunaire pour cet orchestre. Elle sera toujours à la tête de l’orchestre lorsque celui-ci fêtera son 100e anniversaire en 2022, et par la suite.
La réputation que lui a value son travail au New Jersey lui a permis de bâtir une grande carrière en Amérique du Nord. Elle fera d’ailleurs un retour au sein de l’Orchestre symphonique de San Francisco, de l’Orchestre philharmonique de Los Angeles, de l’Orchestre de Philadelphie, de Detroit New World, de l’Orchestre du Minnesota, de l’Orchestre symphonique de Montréal, de l’Orchestre du CNA à Ottawa et de l’Orchestre symphonique de Toronto. Couverte d’éloges par Steven Smith dans le New York Times, qui la décrit comme étant une « jet-setter des concerts virtuels », elle met de l’avant les œuvres de Nokuthula Ngwenyama, Tyshawn Sorey et William Grant Still.
Xian Zhang occupe les postes de première chef invitée de l’Orchestre symphonique de Melbourne et de chef émérite de l’Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, après un mandat couronné de succès en tant que directrice musicale de 2009 à 2016. Elle a également été première chef invitée de l’Orchestre national de la BBC et du Chœur du pays de Galles, et la première femme chef d’orchestre à détenir un titre dans un orchestre de la BBC. En 2002, elle a remporté le premier prix au Concours de chefs d’orchestre Maazel-Vilar. Elle est devenue chef adjointe de l’Orchestre philharmonique de New York la même année, avant d’être nommée chef associée et de devenir la première titulaire de la Chaire Arturo Toscanini.
Zachary Bond is a distinguished bass trombonist who has achieved great success in both teaching and performing across Canada, the United States, Malaysia, Singapore, and Hong Kong. Recently appointed as the bass trombone of the National Arts Centre Orchestra, he is also the Artistic Director of the Singapore International Low Brass Academy and a co-founder of the Festival of Trombones in Coppell, Texas.
Previously, Zachary served as the Lecturer of Brass at the Hong Kong Academy for Performing Arts (HKAPA) and Adjunct Professor of Trombone and Euphonium at Hong Kong University. He has also held full-time positions as Principal Bass Trombone of the Malaysian Philharmonic Orchestra and the Jacksonville Symphony. Additionally, Zachary has taught at the National University of Singapore's Yong Siew Toh Conservatory of Music.
Born and raised in Texas, Zachary was accepted to Philadelphia's prestigious Curtis Institute of Music at age 16. After earning his Bachelor of Music from the Curtis Institute in 2003, Zachary received a full scholarship to attend Yale University the following year. Zachary studied under the tutelage of renowned trombonists such as Jon Bohls, Keith Meek, Blair Bollinger, Scott Hartman, Mark Lawrence, John Rojak, and Steve Norrell.
Throughout his illustrious career, Zachary has performed with some of the world's leading ensembles, including the National Arts Cente Orchestra, the Philadelphia Orchestra, the Pittsburgh Symphony Orchestra, the Atlanta Symphony Orchestra, Canadian Brass, the San Diego Symphony, the Houston Symphony, the Hong Kong Philharmonic Orchestra, Opera Philadelphia, the Philadelphia Ballet, the Malaysian Philharmonic Orchestra, the Macau Orchestra, the Melbourne Symphony Orchestra, the Qatar Philharmonic Orchestra, and the Singapore Symphony Orchestra. He has also participated in a variety of summer music festivals, such as the National Repertory Orchestra, Music Academy of the West, the Aspen Music Festival, the Verbier Festival, Spoleto USA, and Pierre Boulez's Lucerne Festival.
As a soloist, Zachary has won first prize in the 2003 Donald Yaxley Bass Trombone Competition in Helsinki, Finland, and the 2006 Edward Kleinhammer Orchestral Bass Trombone Competition in Birmingham, England. He is also a regular adjudicator for the International Trombone Association Competition's preliminary and final rounds and has served on the jury of the Jeju International Bass Trombone Competition in Jeju, Korea.
Zachary is a passionate educator and has been a regular guest lecturer and performer globally. He has been in residence at the Louvre Museum in Paris, the Sibelius Academy in Helsinki, and numerous venues in the United States, Brazil, Canada, China, England, Hong Kong, Japan, Korea, Malaysia, Singapore, Thailand, and Mexico. Zachary was invited as a guest artist at the 2010 International Trombone Festival in Austin, Texas, and was invited once again to the 2013 International Trombone Festival in Columbus, Georgia.
In 2016, Zachary premiered Sheridan Seyfried's Concerto for bass trombone and orchestra with the U.S. Army Orchestra in Washington, D.C., conducted by Colonel Timothy Holtan.
Zachary has also recorded on four newly released albums, including Canadian Brass's Echo: The Glory of Gabrieli, the Houston Symphony's DVD collaboration with NASA celebrating the advent of high-definition Hubble Space Telescope images set to the music of Gustav Holst's The Planets suite, culminating in a live performance on tour to New York's Carnegie Hall, and Dvořák's 7th and 8th Symphonies with the Malaysian Philharmonic Orchestra and Claus Peter Flor. Zachary has also performed in China with Canadian Brass on Hunan TV's Chinese New Year show for over half a billion viewers.
Zachary pays exclusively on THEIN trombones. He has developed the Universal Bass Trombone and Contrabass Trombones, and the American Bass Trombone Model Bb – F – G with Max Thein and Olav Brandt.
Zachary Bond est un tromboniste basse éminent qui a connu beaucoup de succès tant comme professeur que comme interprète partout au Canada, aux États-Unis, en Malaisie, à Singapour et à Hong Kong. Il a récemment été nommé trombone basse de l’Orchestre du Centre national des Arts et est également directeur artistique de l’Académie internationale de trombone basse de Singapour, ainsi que cofondateur du Festival de trombones à Coppell, au Texas.
Auparavant, il a enseigné les cuivres à l’Académie des arts de la scène de Hong Kong et a été professeur auxiliaire de trombone et d’euphonium à l’Université de Hong Kong. Il a également été trombone basse solo à temps plein pour l’Orchestre philharmonique de Malaisie et l’Orchestre symphonique de Jacksonville. De plus, il a enseigné au Conservatoire de musique Yong Siew Toh de l’Université nationale de Singapour.
Originaire du Texas, Zachary a été admis au prestigieux Institut de musique Curtis de Philadelphie à l’âge de 16 ans. Après l’obtention de son baccalauréat en musique en 2003, il a reçu une bourse complète pour étudier à l’Université Yale l’année suivante. Là-bas, il a étudié sous l’aile de trombonistes de renom comme Jon Bohls, Keith Meek, Blair Bollinger, Scott Hartman, Mark Lawrence, John Rojak et Steve Norrell.
Au cours de son illustre carrière, Zachary s’est produit avec certains des plus grands ensembles du monde, dont l’Orchestre du Centre National des Arts du Canada, l’Orchestre de Philadelphie, l’Orchestre symphonique de Pittsburgh, l’Orchestre symphonique d’Atlanta, le Canadian Brass, l’Orchestre symphonique de San Diego, l’Orchestre symphonique de Houston, l’Orchestre philharmonique de Hong Kong, l’Opéra de Philadelphie, le Ballet de Philadelphie, l’Orchestre philharmonique de Malaisie, l’Orchestre de Macao, l’Orchestre symphonique de Melbourne, l’Orchestre philharmonique du Qatar et l’Orchestre symphonique de Singapour. Il a également participé à divers festivals de musique d’été, notamment le National Repertory Orchestra, la Music Academy of the West, le Festival de musique d’Aspen, le Verbier Festival, le Festival Spoleto (É.-U.) et le Festival de Lucerne de Pierre Boulez.
Comme soliste, Zachary a remporté le premier prix au Concours de trombone basse Donald Yaxley de 2003, à Helsinki, en Finlande, ainsi qu’au Concours de trombone basse orchestral Edward Kleinhammer de 2006, à Birmingham, au Royaume-Uni. Il est aussi un membre régulier du jury pour les rondes préliminaires et finales des concours de l’Association internationale de trombone, et a siégé dans le jury du Concours international de trombone basse de Jeju, en Corée.
Passionné de l’enseignement, Zachary enchaîne les conférences et les prestations partout dans le monde. Il a été en résidence au Louvre à Paris, à l’Académie Sibelius d’Helsinki, ainsi qu’à plusieurs autres endroits aux États-Unis, au Brésil, au Canada, en Chine, au Royaume-Uni, à Hong Kong, au Japon, en Corée, en Malaisie, à Singapour, en Thaïlande et au Mexique. Il a été invité à deux reprises au Festival international de trombone : en 2010, à Austin, au Texas, et en 2013 à Columbus, en Géorgie.
En 2016, Zachary a interprété pour la première fois le Concerto pour trombone basse et orchestre de Sheridan Seyfried avec le U.S. Army Orchestra à Washington D.C., sous la direction du colonel Timothy Holtan.
On peut entendre le tromboniste basse dans quatre albums récemment publiés : Echo: The Glory of Gabrieli de l’ensemble Canadian Brass; la collaboration sur DVD de l’Orchestre symphonique de Houston et de la NASA célébrant la venue des images haute définition du télescope Hubble au son de la suite Les Planètes de Gustav Holst, qui a culminé par une prestation au Carnegie Hall de New York; et les Symphonie no 7 et Symphonie no 8 de Dvorak avec l’Orchestre philharmonique de Malaisie, sous la direction de Claus Peter Flor. Il s’est aussi produit en Chine avec le Canadian Brass lors du spectacle du Nouvel An chinois sur Hunan TV devant plus d’un milliard de personnes.
Zachary joue exclusivement avec des trombones de la marque THEIN. Avec Max Thein et Olav Brandt, il a conçu le trombone basse universel, le trombone contrebasse et les modèles Sib, Fa et Sol du trombone basse américain.
Kerson Leong has been described as “not just one of Canada’s greatest violinists but one of the greatest violinists, period” (Toronto Star). Forging a unique path since his First Prize win at the International Yehudi Menuhin Violin Competition in 2010, he continues to win over colleagues and audiences alike with “a mixture of spontaneity and mastery, elegance, fantasy, intensity that makes his sound recognizable from the first notes” (Le Monde).
His recent album for Alpha Classics featuring the six sonatas for solo violin by Eugène Ysaÿe was awarded the Diapason d’Or Découverte and the Choc de Classica, with Classica proclaiming him “more than a discovery, a veritable revelation” and Gramophone magazine declaring that “his recording could be a happy first choice for any discerning listener.”
His 2023–2024 season includes solo performances with the Arkansas Symphony, Baton Rouge Symphony Orchestra, Hamilton Philharmonic Orchestra, Winnipeg Symphony Orchestra, Regina Symphony Orchestra, Sinfonia de Lanaudière, I Musici de Montreal, and Les Violons du Roy. Recent season highlights include a tour of Sweden with Camerata Nordica, a recital tour of the Midwestern United States, and recording John Rutter’s Visions with the composer himself and the Aurora Chamber Orchestra, after giving its world premiere in London, U.K.
As a sought-after soloist, he was hand-picked by Yannick Nézet-Séguin to be his artist-in-residence with the Orchestre Métropolitain during the 2018–2019 season and has performed in such prestigious venues as Carnegie Hall’s Stern Auditorium, Wigmore Hall, the Auditorium du Louvre, and the National Centre for the Performing Arts in Beijing. His latest album, featuring the Britten and Bruch violin concertos with the Philharmonia Orchestra and Patrick Hahn for Alpha Classics, was released to widespread critical acclaim, including five-star recommendations from The Sunday Times and Diapason.
Kerson is an associate artist of the Queen Elisabeth Music Chapel in Belgium, where he was mentored by Augustin Dumay. He performs on the “exBohrer, Baumgartner” Guarneri del Gesu courtesy of Canimex Inc, Drummondville (Quebec), Canada.
Kerson Leong a été décrit comme « non seulement l’un des plus grands violonistes du Canada, mais l’un des plus grands violonistes, point » (Toronto Star). Traçant son propre chemin depuis qu’il a remporté le premier prix au Concours international de violon Yehudi Menuhin en 2010, il continue de se faire remarquer tant auprès de ses pairs qu’auprès des auditoires grâce à « un mélange de spontanéité et de maîtrise, d’élégance, de fantaisie, d’intensité qui rendent sa sonorité identifiable dès les premières notes » (Le Monde).
Son nouvel album sous étiquette Alpha Classics consacré aux Six sonates pour violon seul d’Eugène Ysaÿe lui a valu le Diapason d’or Découverte et le « Choc » de la revue Classica qui y voit « plus qu’une découverte, une véritable révélation ». Pour le magazine Gramophone, « son enregistrement serait un premier choix judicieux pour tout mélomane averti ».
En 2023-2024, le violoniste s’est produit en solo avec les orchestres symphoniques de l’Arkansas, de Baton Rouge, de Winnipeg et de Regina, l’Orchestre philharmonique d’Hamilton, la Sinfonia de Lanaudière, et les ensembles I Musici (Montréal) et Les Violons du Roy. Parmi les engagements récents du violoniste, notamment une tournée en Suède avec l’orchestre Camerata Nordica, une tournée de récitals dans le centre-ouest des États-Unis et un enregistrement de l’œuvre Visions de John Rutter avec le compositeur en personne et l’Orchestre de chambre Aurora, après la première mondiale à Londres, au Royaume-Uni.
Soliste très demandé, il a été choisi par Yannick Nézet-Séguin en personne pour être l’artiste en résidence à l’Orchestre Métropolitain en 2018-2019. Le violoniste s’est produit dans des salles aussi prestigieuses que le Stern Auditorium du Carnegie Hall, le Wigmore Hall de Londres, l’Auditorium du Louvre et le Centre national des arts de la scène de Beijing. Paru sous l’étiquette Alpha Classics, son plus récent album qui regroupe des concertos pour violon de Britten et de Bruch avec l’Orchestre Philharmonia et Patrick Hahn, a reçu un accueil triomphal, dont une note de cinq étoiles attribuée par The Sunday Times et Diapason.
Kerson Leong est artiste associé de la Chapelle musicale Reine Élisabeth en Belgique, où il a eu pour mentor Augustin Dumay. Il joue sur un violon Guarneri del Gesù « ex Bohrer, Baumgartner », gracieusement prêté par Canimex Inc., à Drummondville (Québec).
Since its debut in 1969, the National Arts Centre (NAC) Orchestra has been praised for the passion and clarity of its performances, its visionary educational programs, and its prominent role in nurturing Canadian creativity. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, reaching and representing the diverse communities we live in with daring programming, powerful storytelling, inspiring artistry, and innovative partnerships.
Alexander Shelley began his tenure as Music Director in 2015, following Pinchas Zukerman’s 16 seasons at the helm. Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra, and former Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra (2009–2017), he has been in demand around the world, conducting the Rotterdam Philharmonic, DSO Berlin, Leipzig Gewandhaus, and Stockholm Philharmonic, among others, and maintains a regular relationship with the Deutsche Kammerphilharmonie and the German National Youth Orchestra.
Each season, the NAC Orchestra features world-class artists such as the newly appointed Artist-in-Residence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki, and Principal Guest Conductor John Storgårds. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
Depuis sa création en 1969, l’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) reçoit des éloges pour la passion et la clarté de ses interprétations, pour ses programmes éducatifs novateurs et pour son apport à l’expression de la créativité canadienne. Sous la conduite inspirée du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du Centre national des Arts est le reflet de la diversité des paysages, des valeurs et des communautés du Canada, et est reconnu pour sa programmation audacieuse, ses contenus narratifs marquants, son excellence artistique et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a amorcé son mandat à la direction musicale de l’Orchestre du CNA en 2015, succédant à Pinchas Zukerman, qui a été aux commandes de l’ensemble pendant 16 saisons. Premier chef associé du Royal Philharmonic Orchestra, Shelley a été le premier chef de l’Orchestre symphonique de Nuremberg de 2009 à 2017. Demandé partout dans le monde, il a dirigé entre autres la Philharmonie de Rotterdam, DSO Berlin, le Leipzig Gewandhaus et la Philharmonie de Stockholm, et il maintient des liens avec la Deutsche Kammerphilharmonie et l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne.
Chaque saison, l’Orchestre du CNA met en vedette des artistes de réputation internationale, tels que notre artiste en résidence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki et le premier chef invité John Storgårds. L’ensemble se distingue à l’échelle du monde pour son approche accessible, inclusive et collaborative. Par le langage universel de la musique et des expériences musicales communes, il communique des émotions profondes et nous rapproche les uns des autres.